Belmonte

Soort wandeling: NS Wandeling Belmonte
Begin: Station Ede-Wageingen
Eind: Busstation Wageningen

De wandeling begint langs een voormalige kazerne, en daarna een paar paden door bosgebied De Sysselt. Aan de rand van de Ginkelsche Heide sloeg ik af en liep vervolgens onder de A12 door en later de spoorlijn Arnhem-Utrecht over. Daarna ging de wandeling een stuk over de Panoramaweg en een paar honderd meter verderop links, dan langs een heideveld en aan het eind van het pad sloeg ik rechtsaf de Bosbeekweg op. Daar wandelde ik over bospaden en langs een diepgelegen beek. Even later kom ik langs ‘Huize Quadenoord’ Op het landgoed Quadenoord, in een weiland langs de Renkumse beek heeft de stichting African Art Promotion een beeldenexpositie.

Nadat ik een drukke weg ben overgestoken ga ik weer het bos in, en blijf een heel lang pad volgen en kruist de oprijlaan van psychiatrisch ziekenhuis Oranje Nassau’s Oord. Nogmaals kruis ik een zeer drukke weg de N225. Ik loop de Wageningse berg op. De Wageningse Berg is onderdeel van de stuwwal tussen de Rijn en de Lunterse Goudsberg. Vanaf de berg heb ik een mooi uitzicht op de Rijn en het vlakke Betuwse landschap.

Op het hoogste punt van de Wageningse Berg bereik ik de botanische tuin Arboretum Belmonte (mooie berg). Hier loopt de wandeling door de rand van het arboretum. In 1951 realiseerde de Wageningen Universiteit en Researchcentrum er een arboretum met rododendrons, magnolia’s, azalea’s en meidoorns. De tuin is vrij toegankelijk.

Daarna daal ik via een trap omlaag tot aan de Westbergweg en ga daarna weer omhoog, over een grindpad loop ik richting het centrum van Wageningen. Over het Spijk en langs de stadsgracht loop ik de Bevrijdingsstraat in. Op deze hoek staat hotel ‘De Wereld’ Wageningen is de Stad van de Bevrijding, omdat hier op 5 mei 1945 de Duitse bezettingsmacht capituleerde.

Nog een klein stukje doorlopen naar het busstation van Wageningen. Het eindpunt van deze wandeling.